سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

مجسمه بانوی قهرمان بولیویایی جایگزین تندیس «کریستف کلمب» شد


اقدام فرهنگی دیگر آرژانتین برای دوری جستن از نظام لیبرالیسم
مجسمه بانوی قهرمان بولیویایی جایگزین تندیس «کریستف کلمب» شد

آرژانتینی‌ها در راستای حذف نماد 500 سال استعمار و بردگی در آمریکای لاتین، مجسمه 623 تنی «کریستف کلمب» را با مجسمه یک زن بومی سرخ‌پوست که از قهرمانان استقلال منطقه است، جایگزین کردند.

خبرگزاری فارس: مجسمه بانوی قهرمان بولیویایی جایگزین تندیس «کریستف کلمب» شد


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین، «کریستینا فرناندز» و «اوو مورالس» رؤسای جمهور آرژانتین و بولیوی طی شرکت در مراسمی در محل ساختمان کاخ سرخ آرژانتین واقع در «بوینوس آیرس»، از مجسمه «خوآنا آزوردوی» رهبر نظامی چریکی آمریکای جنوبی رونمایی کردند.

دولت آرژانتین مجسمه «کریستف کلمب» که مهمترین مجسمه پایتخت فرهنگی آمریکای لاتین یعنی «بوینوس آیرس» محسوب می‌شد را پایین کشیده و به جای آن مجسمه خانم «آزوردوی»، زن سرخ‌پوست و از قهرمانان استقلال منطقه را جای آن گذاشت.

مدت 2 سال است که دولت «کریستینا فرناندز» رویای حذف مجسمه غول‌پیکر «کریستف کلمب» که در باغ کاخ سرخ قرار دارد را در سر می‌پروراند.
پس از حل‌وفصل جنجال‌های بسیار بر سر این موضوع در نهایت روز 25 تیر ماه سال جاری مجسمه «خوانا آزودوی» رهبر سرخ‌پوست و چریک بولیویایی جایگزین تندیس «کریستف کلمب» شد.

«فرناندز» و «اوو مورالس» این مراسم را از جشنی با شکوه برای تمام ملت بزرگ آمریکای لاتین توصیف کردند.

این ایده برای اولین‌بار در جریان دیدار و بازدید «هوگو چاوز» رهبر فقید ونزوئلا از «بوینوس آیرس» و همچنین دیدار از باغ سرخ این شهر مطرح شد؛ «چاوز» در این بازدید ضمن اشاره به مجسمه «کریستف کلمب» خطاب به «فرناندز» اظهار داشت: چرا مجسمه‌ای که نماد نسل‌کشی در آمریکای لاتین است این‌جاست؟

«چاوز» در اقدامی، تمام مجسمه‌های «کریستف کلمب» را در ونزوئلا به پایین کشیده بود.

«فرناندز» در این مراسم و کمی پس از نصب مجسمه «خوانا آزودوی» زن قهرمان بولیویایی در کاخ سرخ ضمن تقدیر و تشکر از «مورالس» به خاطر چنین هدیه ارزشمندی گفت که نصب این مجسمه به جای مجسمه «کریستف کلمب» در واقع ادای احترام به این زن قهرمان است چرا که وی و اقدامات شجاعانه‌اش متعلق به تمام ملت آمریکای جنوبی است.

«اوو مورالس» نیز به نوبه خود این اقدام را ادای احترام باشکوهی به این زن جنگجو و همچنین نوعی با مبارزه با استعمارگری و امپریالیسم جهانی تعبیر کرد.

«فرناندز» دو سال پیش تصمیم گرفت که این مجسمه را که نمادی از استعمارگری‌های گذشته در آمریکای لاتین است را از کاخ تاریخی سرخ پایین بکشد.
پس از موافقت دولت آرژانتین مجسمه 623 تنی «کریستف کلمب» برای مدتی توسط «مائوریسیو ماکری» از حزب محافظه‌کار آرژانتین برای ترمیم از شهر خارج شده و سپس پس از مدتی به کشور بازگردانده شد؛ اقدامات مربوط به جایگزینی مجسمه «کلمب» برای مدتی به خاطر برخی تصمیمات دادگاهی به تعلیق درآمد که در نهایت تحت فشار کنگره ملی کشور تصمیم نهایی گرفته شد.

مجسمه 25 تنی این زن مبارز بولیویایی که یادگاری از جنگ‌های استقلال بولیوی است پس از صد سال مجسمه «کریستف کلمب» در باغ سرخ را پایین کشیده و جایگزین آن شد.

«خوانا آزوردوی» در سال 1780 در بولیوی و از مادری بومی متولد شد؛ وی در نوجوانی پدرش را از دست داد و در جوانی به همراه همسرش «مانوئل پادیا» در جنگهای استقلال‌طلبی بولیوی شرکت کرد؛ وی زمانی که شوهرش توسط نیروهای دشمن دستگیر و کشته شد به جنگ استعمار ادامه داد و در سال 1816 موفق به اخذ درجه سرهنگی در لشکر بولیویایی نظامیان دو رگه شد.

«آزوردوی» که در طول جنگ‌های استقلال طلبی 4 پسر خود را از دست داد، توانست با نظم بخشیدن به لشکر بولیوی در مقابل سپاهیان قدرتمند اسپانیایی بایستد.
پس از چندین سال تلاش مجاهدت، وی در سال 1862 در حالی که در فقر و تنهایی بود، دار فانی را وداع گفت.

«کارلوس آزنارس»، محقق نویسنده و متفکر آمریکای لاتین با بیان اینکه نصب مجسمه کلمب باعث تاسف بود، افزود: حتی روی مجسمه «کلمب» به سوی اروپا و به آمریکای لاتین پشت کرده بود اما حالا  مجسمه «آزوردوی» رویش به طرف کشورهای منطقه است و پشت به اروپاییان استعماگر ، این می‌تواند نماد تلاش منطقه برای استقلال فرهنگی از غربی باشد.
پرده‌برداری از مجسمه «آزوردوی» در حضور رؤسای جمهور آرژانتین و بولیوی انجام شد که مبتکر این تغییر بودند.
بومیان سرخ پوست آرژانتینی در ایالت خوخوی نیز در سال‌های اخیر تمام نمادهای استعمار و یادگاری‌های لیبرالیسم را حذف و به سمت خودمختاری و استقلال در حرکت هستند. این حرکت‌ها در امور صنعتی، زیرساخت‌ها، فرهنگی و آموزشی و اقتصادی در جریان است و دولت آرژانتین نیز از این سیاست حمایت کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.