سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

جعفری: ورزش روستایی و عشایری نیازمند حمایت حاکمیتی است

نشست خبری جشنواره فرهنگی ورزشی اقوام ایرانی
جعفری: ورزش روستایی و عشایری نیازمند حمایت حاکمیتی است

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: ترویج و حمایت از ورزش‌های روستایی نیازمند حمایت حاکمیتی است.

خبرگزاری فارس: جعفری: ورزش روستایی و عشایری نیازمند حمایت حاکمیتی است

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی در نشستی که به منظور تشریح برنامه‌های جشنواره فرهنگی ورزشی اقوام ایرانی بود، رو در روی اهالی رسانه قرار گرفت و پاسخگوی اصحاب رسانه بود.

وی با بیان اینکه در این جشنواره 15 استان به نمایندگی از 9 قوم ایرانی و با حضور 400 ورزشکار و شرکت‌کننده حضور خواهند داشت، گفت: این استان‌ها به نمایندگی از اقوام ایرانی از بین 31 استان کشور انتخاب شدند. سعی ما در این جشنواره بر این بود که نه با نگاه نمایشی بلکه با محوریت حضور اقوام، بازی‌های بومی محلی و سنتی را به جامعه با محوریت نوجوانان و جوانان آموزش دهیم.

جعفری افزود: سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا آحاد مختلف مردم تهران در فرصتی مغتنم هم با فعالیت‌های فدراسیون آشنایی پیدا کنند و هم توانمندی‌های جامعه ورزش روستایی وعشایری سال‌ها معرفی شود تا نشاط و شادابی را از این طریق به جامعه منتقل کنیم. امیدواریم این برنامه شروع خوبی برای معرفی ارزش‌های فرهنگی و فرهنگ ارزشی کشورمان باشد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی درباره دلیل عدم دعوت از تمام استان‌های کشور برای حضور در این جشنواره گفت: ظرفیت تهران با وجود پایتخت بودن حداقل برای ما به منظور میزبانی به چنین جشنواره‌هایی کافی نبود. البته ما توانایی حضور حداقل یک هزار نفر برای حضور در چنین برنامه‌هایی را داریم اما به دلیل عدم وجود شرایط لازم و عدم توانایی ما در بحث مالی از 15 استان به نمایندگی از تمام اقوام دعوت کردیم.

جعفری ادامه داد: مسابقات سریع‌ترین و قوی‌ترین زنان روستایی را در رشته‌های دوی سرعت و پرتاب‌ها برگزار کردیم. همچنین مسابقات فوتسال و فوتبال را در جهت استعدادیابی و کمک به فدراسیون‌هایی که در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند برگزار کردیم. هر چند که کار ما ورزش قهرمانی نیست اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم کمک به سزایی در این زمینه داشته باشیم.

وی درباره برنامه‌های این فدراسیون برای ثبت و همگانی کردن بازی‌های بومی محلی گفت: این موضوع ابتدا نیاز به تبارشناسی و ریشه‌یابی این بازی‌ها دارد. تمام این بازی‌ها بر اساس فسلفه خاصی ایجاد شده است و ریشه در آئین مردم آن منطقه دارد. به دنبال این هستیم با جمع‌آوری اطلاعات لازم و تدوین ضوابط با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی ضمن ثبت ملی این بازی‌ها برای ثبت جهانی آنها در عرصه بین‌الملل نیز اقدام کنیم اما یونسکو به هر کشور سالانه اجازه ثبت تنها یک بازی را می‌دهد. که این موضوع برای ما محدودیت ایجاد کرده است اما در تلاش هستیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و ارائه چارچوب‌های لازم در جهت ثبت آنها اقدام کنیم. البته متولی اصلی این موضوع وزارت ورزش و جوانان است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی درباره کمک‌هایی که این فدراسیون می‌تواند به توسعه ورزش قهرمانی کند گفت: در رشته‌هایی مانند شنا و دو و میدانی قهرمانان مهارت‌های لازم را دارند اما ورزشکاری موفق‌تر است که قابلیت شنیداری خوبی برای جدا شدن از تخته شروع داشته باشد. به همین خاطر این بازی‌ها کاربردهای زیادی در ورزش‌های قهرمانی دارد چرا که بازی مهارت‌های دیداری و شنیداری بچه‌ها را تکامل می‌دهد. اگر قهرمانان نخبه ما تعلق به شهرها و رشته‌های کوچک دارد خود نشان از اهمیت جایگاه این بازی‌ها دارد.

جعفری درباره جدایی کشتی‌های سنتی از فدراسیون روستایی به عنوان گل سرسبد این فدراسیون و عدم واکنش برای حفظ این رشته‌ها گفت: خیلی از این رشته‌ها در گذشته در جوامع ما پایین بوده است  اما تمام آئین‌ها شکل ورزش به خود نمی‌گیرند. بازی‌ها و ورزش‌های محلی از اقبال خوبی برخوردارند چرا که با هویت ملی و اصالت اجتماعی جامعه سر وکار دارد. آنطور که شنیده‌ام قرار است در المپیک 2020 تغییراتی در توزیع مدال‌های کشتی صورت گیرد و به روایتی قرار است رشته‌های کشتی‌ سنتی هم جایگزین چند وزن کشتی در این رقابت‌ها شود که اعتقاد دارم کشتی‌ کمربند یا آلیش از اقبال زیادی برای حضور در المپیک برخوردار است.

وی ادامه داد: ما هم مشکلی با این موضوع نداریم و در نهایت به این اتفاق نظر رسیدیم که فدراسیون روستایی فرآیند توسعه و تعمیم این رشته‌ها را مانند گذشته بر عهده داشته باشد اما ادامه فعالیت در رده قهرمانی و تشکیل تیم‌های ملی بر عهده فدراسیون مربوطه از جمله کشتی می‌باشد. ما افتخار می‌کنیم که کشتی سنتی ایران با برند فدراسیون کشتی که برندی قابل احترام در عرصه بین‌الملل است مطرح شود. بنابراین واگذاری کشتی‌های سنتی به فدراسیون کشتی تعارضی با فعالیت‌ها و وظایف ما ندارد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: صیانت از ارزش‌های فرهنگی حمایت از جامعه مولد و کمک به ورزش قهرمانی که در روستاها شکل می‌گیرد، نیازمند ردیف اعتباری جداگانه‌ای است تا به ما کمک کند تا جامعه هدف و مخاطب را به خوبی هدایت کنیم اما محدودیت‌های مالی به ما اجازه نمی‌دهد تا به خوبی در این مسیر گام برداریم. موضوع ورزش روستایی و ترویج آن یک بحث حاکمیتی است که موقعیت فدراسیون و وزارت ورزش این اجازه را نمی‌دهد تا با قدرت ورود کنیم و نیازمند حمایت تمام وزارتخانه‌ها هستیم که نتایج حمایت از جامعه مولد نه تنها به ما بلکه به کل جامعه برمی‌گردد.

وی افزود: خانه ورزش روستا را به عنوان محلی برای تشکیل مراودات ورزش در نظر گرفتیم که بالغ بر 100 مکان را در شرق کشور به عنوان خانه ورزش روستا تجهیز کردیم. سیاست ما این است که خانه‌های ورزش را به عنوان باشگاه‌های ورزشی در روستاها محوریت ببخشیم. تنها فدراسیونی هستیم که اقلام ورزشی را به صورت رایگان بین جامعه هدف توزیع می‌کنیم. اگر بخواهیم حداقل 5 هزار روستای بالای هزار نفر کشور را حمایت کنیم تمام بودجه ورزش کشور در مدت 8 تا 10 سال باید به ما اختصاص پیدا کند و عملا ورزش کشور تعطیل می‌شود. به همین منظور پیشنهاد ما داشتن ردیف اعتباری مستقلی برای این موضوع است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: مبدع بازی‌های ساحلی در آسیا ما بودیم به طوری که وقتی اولین دوره بازی‌های ساحلی آسیا برگزار شد ما دومین دوره این مسابقات را در ایران برگزار کردیم. سال گذشته اعتبار ما یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود که 2 و نیم میلیارد تومان از وزارت ورزش دریافت کردیم. امسال هم با وجود تصویب بودجه یک میلیارد و 650 میلیون تومانی تا به حال حدود 2 و نیم میلیارد تومان دریافت کردیم اما همانطور که عنوان شد بخش اعظمی از بودجه ما صرف تهیه لوازم ورزشی برای روستاها می‌شود که با این وجود هم نمی‌توانیم تمام نیازهای آنها را تامین کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.