سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

آمریکا حلال تمام مشکلات خاورمیانه نیست/باید با باز کردن درب گفت‌وگو با ایران منطقه را نجات دهیم


وزیر خارجه قطر:
آمریکا حلال تمام مشکلات خاورمیانه نیست/باید با باز کردن درب گفت‌وگو با ایران منطقه را نجات دهیم

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد باید پذیرفت آمریکا حلال همه مشکلات منطقه نیست و اگر باب گفت‌وگو با ایران آغاز شود امکان ثبات و آرامش بیشتر در خاورمیانه وجود دارد.

خبرگزاری فارس: آمریکا حلال تمام مشکلات خاورمیانه نیست/باید با باز کردن درب گفت‌وگو با ایران منطقه را نجات دهیم


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد بن عطیه» وزیر خارجه قطر چهارشنبه شب (دیشب) در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «العربی» به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران و غرب و مسأله سوریه پرداخت.

وی درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ی ایران و غرب گفت: توافق هسته‌ای ایران با غرب هرگونه برنامه‌ای برای تسلیح هسته‌ای ایران را پایان داد. مهم توافق هسته‌ای نیست بلکه موضوع مهم پایبندی به آن است. مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران محکم بود.

العطیه افزود: این نامعقول است که آمریکا تمام مشکلات و اختلافات را در منطقه حل کند و امکان ثبات و آرامش بیشتر در منطقه وجود دارد اگر همین نوع از گفت‌وگو با ایران آغاز شود.

او درباره روابط قطر با ایران گفت: ما در کشورهای خلیج (فارس) در راستای منافع ملت خود کار می‌کنیم و برای هر احتمالی خود را آماده کرده‌ایم، ایران کشور همسایه ماست و اعتقاد ندارم که این امکان برای واشنگتن وجود داشته باشد که بتواند تمام اختلافات میان ما را حل کند.

مسأله سوریه باید بر اساس سند ژنو1 حل شود

العطیه اعلام کرد که با ایران درباره هیچ طرحی برای سوریه گفت‌وگو نکرده و آنچه در ژنو یک مطرح شده مورد توافق همه است. وی تاکید کرد که مسأله سوریه باید از نظر سیاسی حل شود.

قطر از بابت عدم مشورت اتحادیه عرب ناراحت است

پس از اینکه هفته جاری ترکیه حملاتی به شمال عراق داشت اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد اما قطر اعلام کرد که مخالف بیانیه اتحادیه عرب است و حمایت خود را از اقدام ترکیه اعلام کرد. العطیه در پاسخ به سوالی درباره این موضع دوحه گفت: قطر از عدم مشورت اتحادیه عرب در این باره ناراحت است. ودی سپس مدعی شد ترکیه به خاطر آنچه برای آوارگان سوری انجام داده مستحق قدردانی است.

طرف‌های یمنی به قطعنامه 2216 شورای امنیت پایبند باشند

العطیه بر راه‌حل سیاسی در یمن نیز تاکید کرد و از تمام طرف‌های یمنی خواست به قطعنامه 2216 شورای امنیت پایبند باشند. وی افزود: حوثی‌ها نیز بخشی از ملت یمن هستند و باید نقشی داشته باشند اما چه نقشی؟

«حفتر» از سیاره‌ای دیگر است

وی درباره لیبی گفت آنچه خلیفه حفتر فرمانده عملیات «الکرامه» در لیبی انجام داده بر این دلالت دارد که او از سیاره‌ای دیگر است.

العطیه افزود: قطر از روز اول تلاش داشته تمامی طرفها در لیبی را راضی کند که به گفت‌وگو روی بیاورند و همچنان تلاش می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.