سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

سلحشور

گلچین مطالب زیبای وب

هواپیماهای نظامی بر فراز مرز افغانستان-تاجیکستان/عزم تاجیکستان برای تامین بودجه کاسا1000


آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته
هواپیماهای نظامی بر فراز مرز افغانستان-تاجیکستان/عزم تاجیکستان برای تامین بودجه کاسا1000

تلاش تاجیکستان برای تامین بودجه طرح کاسا 1000، ادامه درگیری و پرواز هواپیماهای نظامی در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان، پرتاب سفینه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و عزم لندن برای توسعه فعالیت اقتصادی در خاک ترکمنستان بخشی از مهمترین خبرهای حوزه آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.

خبرگزاری فارس: هواپیماهای نظامی بر فراز مرز افغانستان-تاجیکستان/عزم تاجیکستان برای تامین بودجه کاسا1000

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، تلاش تاجیکستان برای تامین بودجه طرح کاسا 1000، ادامه درگیری و پرواز هواپیماهای نظامی در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان، پرتاب 3 سفینه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و عزم لندن برای توسعه فعالیت اقتصادی در خاک ترکمنستان بخشی از مهمترین خبرهای حوزه آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.

پرتاب سفینه فضایی از پایگاه بایکونور قزاقستان

سازمان فضایی روسیه اعلام کرد، قصد دارد از طریق پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان سفینه سایوز ТМА-15М را تا 2 ماه دیگر به فضا پرتاب کند.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی بایکونور قزاقستان در تاریخ 2 سپتامبر سال جاری آماده است تا پرتاب سایوز ТМА-15М با یک خدمه بین المللی را آزمایش کند.

انگلیس حضور خود در ترکمنستان را گسترش می‌دهد

«توبیاس الوود» یک مقام دولت در جریان این سفر به عشق‌آباد در محل ساختمان وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدار و مذاکراتی را انجام داده‌ ‏است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه ترکمنستان در گزارشی ضمن تایید این مطلب تصریح کرد: در جریان  این مذاکرات طرفین بر سطح بالا همکاری‌‏های مشترک ترکمنستان و انگلیس تآکید و بر عزم جدی دو کشور جهت فعال‌سازی مناسبات سیاسی و نیز افزایش تماس و تبادل هیات میان عشق‌‏آباد و لندن تاکید کردند.

وزیر مشاور دولت انگلیس و مقامات ارشد وزارت امور خارجه ترکمنستان همچنین بر نقش فعالیت شورای مشترک تجاری و صنعتی ترکمنستان و انگلیس در زمینه توسعه و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری میان عشق‌‏آباد و لندن تآکید و خواستار گسترش مراودات  قتصادی، تجاری، انرژی، هواپیمایی کشوری، ورزش و گردشگری میان دو کشور شده‌‏اند.

تعاملات در حاشیه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در حاشیه  سازمان ملل و اتحادیه اروپا،  اجرای مشترک طرح‌های بزرگ اقتصادی ،صنعتی و تجاری، مشارکت در سازمان‌دهی و برگزاری پنجمین دوره بازی‏‌های آسیایی در عشق‌‏آباد، افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های انگلیسی در ترکمنستان، از جمله محورهای مذاکرات مقام ارشد دستگاه سیاست خارجی انگلیس و وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام شده‌ بود.

این گزارش بدون اشاره به جزییات بیشتر اعلام کرده‌است، این مقام وزارت بر ظرفیت‏ مثبت سیاست بیطرفی ترکمنستان به عنوان بستر و زمینه برای گفت‌وگو جهت تامین صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان تآکید کرده‌‏است.

هرچند روابط انگلیس و ترکمنستان در دوره «صفرمراد نیازاف» رئییس جمهوری فقید ترکمنستان با فراز و نشیب زیادی همراه بود ولی مقامات لندن پس از انتخاب «بردی‏‌محمداف» به سمت ریاست جمهوری ترکمنستان از سال 2007 میلادی«لندن» نفوذ خود را در بخش‌‏های مختلف این کشور آسیای مرکزی تشدید کرده‌اند و در راستای جلب اعتماد بیشتر ترکمنستان اقداماتی را در عرصه تعاملات اقتصادی، تجاری، صنعتی و آموزشی این کشور توسط شرکت‌های انگلیسی را به مورد اجرا می‏‌گذارد.

تلاش تاجیکستان برای تامین بودجه کاسا1000

وزارت دارایی تاجیکستان اعلام کرد: برای اجرای بخش تاجیکی طرح منطقه‌ای انتقال برق «کاسا 1000»،  314 میلیون دلار نیاز است.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از آسیاپلوس،طبق اعلام وزارت دارایی تاجیکستان، برای تامین بودجه این طرح تاکنون توافق نامه ای بانک جهانی به میزان 45 میلیون دلار و توافق اعتباری با بانک سرمایه گذاری اروپا به مبلغ 70 میلیون یورو (80 میلیون دلار امضا شده است.

دولت تاجیکستان هم برای این طرح 15 میلیون دلار  اعتبار اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش ، انتظار می رود تا پایان سال پس از آغاز کار ساخت و ساز خطوط انتقال نیرو،  پیمانکار این طرح انتخاب شود و این بخش از طرح تا سال 2019  پایان یابد.

طرح انتقال و آماده سازی انرژی برق در آسیای مرکزی و جنوبی (کاسا1000) شامل ساخت خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا برای صادرات برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان است.

پرواز بالگردهای مشکوک نظامی بر فراز مرز مشترک افغانستان و تاجیکستان

حضور گروه های تروریستی در شمال افغانستان و فعالیت‌های آنان در نزدیکی خطوط مرزی تاجیکستان، ساکنان مرزی این کشور را نگران کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی برخی از اهالی ناحیه مرزی «فرخار» تاجیکستان از پرواز هواپیما و بالگردهای نظامی و درگیری ها در مناطق مرزی با گروه طالبان خبر می دهند.

هرچند به گفته مرزبانان تاجیک پرواز این هواپیماها و بالگردها به خاطر نظارت بر خطوط مرزی تاجیکستان صورت می گیرد.

مقامات مرزبانی در منطقه «کولاب» در مرز تاجیکستان با افغانستان می گویند که درگیری‌ها میان شبه نظامیان عضو گروه طالبان و نیرو های امنیتی افغانستان تا نزدیکی 25 کیلومتری خط مرزی تاجیکستان گزارش شده است.

«محمود رحیم بیک اف» معاون فرمانده نظامی ناحیه «شور آباد» گفته است: شبه نظامیان عضو گروه طالبان در 25 کیلومتری خط مرزی تاجیکستان در منطقه «شور آباد» درگیر هایی به راه انداخته اند، اما تاکنون این درگیرهای به مرزهای تاجیکستان نرسیده است.

مرزبانان تاجیک می گویند در بدخشان افغانستان که هم مرز با بدخشان تاجیکستان است، نیز این درگیری ها گزارش شده است.

گزارش ها همچنین حاکیست که گروه های مسلح با سوء استفاده از ناآرامی ها در مرز، قاچاق مواد مخدر را افزایش داده اند.

«انورشاه رحیم بیک اف» معاون فرمانده نظامی در ناحیه «همدانی» تاجیکستان می گوید در شش ماه گذشته 13 مورد تجاوز به مرز و در گیری رخ داده است.

به گفته وی، در این درگیری ها 9 شهروند افغانستان کشته و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر از قاچاقچیان مصادره شده است.

تاجیکستان و افغانستان حدود هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک دارند که از سوی  مرزبانان تاجیک حفظ می شود.

تاجیکستان با ازبکستان تسویه حساب می‌کند

به نقل از خبرگزاری «آسیاپلوس»، تاجیکستان قصد دارد تا پایان سال جاری بدهی خود در برابر ازبکستان را به طور کامل پرداخت کند.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی وزارت مالیه تاجیکستان، میزان بدهی دوشنبه در برابر تاشکند در آغاز سال 2015  تا پایان نیمه اول این سال از 8.03 میلیون دلار تا 2.99 میلیون دلار کاهش داده شد.

همچنین در نظر است که تاجیکستان بدهی خود در برابر قزاقستان که تا 1 جولای سال جاری 610 هزار دلار را تشکیل می‌دهد، پرداخت کند.

حجم کل بدهی خارجی تاجیکستان تا آغار نیمه دوم سال جاری 2.1 میلیارد دلار که برابر به 19.5 در صد تولید ناخالص این کشور است را  تشکیل می دهد.

در مقایسه با آغاز سال جاری حجم بدهی خارجی تاجیکستان به مقدار 34.6 میلیون دلار کاهش یافته است.

قرض دهنده اصلی برای تاجیکستان همانا چین با بدهی 942 میلیون دلار باقی می ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.